Saliba Douaihy

Much of Saliba Douaihy’s practice is characterised by a minimalist aesthetic revealing a deep interest in colour and form and is usually painted with a precise, hard-edged style executed with a minimalist rigour. His work investigated depth and space as well as a search for the sublime in the most basic elemental forms. He began painting as an apprentice to the Lebanese painter Habib Srour and his early works reveal an impressionist style that was concentrated on his love for the landscape of his homeland. However, it was after moving to New York in the 1950s and meeting artists such as Mark Rothko, Hans Hofmann, and Ad Reinhardt that his style took a turn towards minimalism. Untitled (circa 1960s) is exemplary of the later years of his practice, which was also inspired by the works of Josef Albers. Vast swathes of blue take over most of the canvas and are spliced with brilliant tones of red, yellow, and green. The shapes are asymmetrical, laying on a single plane, producing a flat quality to the composition. Douaihy’s paintings are part of museum collections, including the Solomon R. Guggenheim Museum in New York; Herbert F. Johnson Museum of Art at Cornell University in Ithaca; and the Museum of Modern Art in New York. He has exhibited in Beirut, New York, and Paris, with select group shows including Lebanon Pavilion, World’s Fair, New York (1938); Philadelphia Museum of Art, Pennsylvania (1952); and Seven Decades at the Solomon R. Guggenheim Museum (1967).
بدأ صليبا الدويهي مسيرته الفنية كمتدرّب لدى الرسام اللبناني المعروف حبيب سرور. سافر إلى باريس لدراسة فن الرسم والتصوير في "المدرسة الوطنية العليا للفنون الجميلة" عام ١٩٣٢. وخلال عام ١٩٥٠ هاجر إلى مدينة نيويورك الأمريكية، حيث التقى كبار الفنانين أمثال مارك روثكو (١٩٠٣ – ١٩٧٠) وهانز هوفمان (١٨٨٠ – ١٩٦٦) وآد راينهارت (1913 – ١٩٦٧) ما ساهم في الارتقاء بأسلوبه الفني إلى درجة عالية. ويمكن رؤية لوحات الدويهي في العديد من المتاحف المرموقة بما فيها "سولومون آر جوجنهايم" و"متحف الفن الحديث" في نيويورك، و"هيربرت ف. جونسون للفنون" في جامعة كورنيل في مدينة إيثاكا. كما عُرضت أعماله أيضاً في معارض احتضنتها مدن بيروت ونيويورك وباريس، والعديد من المعارض الجماعية مثل الجناح اللبناني في "المعرض العالمي" في نيويورك (١٩٣٨)؛ و"متحف فيلادلفيا للفنون" في بنسلفانيا (١٩٥٢)؛ ومعرض "سبعة عقود" في متحف "سولومون آر جوجنهايم" (١٩٦٧). وتصوّر أعماله الأولى- مثل "قرية إهدن، بيت لبناني" (١٩٤٢)، مسقط رأس الفنان وعشقه للحياة والمناظر الطبيعية اللبنانية بأسلوب انطباعي نابض بالألوان. بينما تجسّد لوحاته خلال الستينيات الأشكال والألوان المرسومة بأسلوب الحواف الحادة والذي تم تطبيقه بالحد الأدنى من الصرامة. ومتأثراً بأعمال جوزيف ألبرز (١٨٨٨ – 1976)، تنمّ لوحات الدويهي عن تناغم آسر بين عمق فضاء اللوحة وحيوية ألوانها الأساسية المنسجمة والنابضة بالحياة. ويتجلى سعي الدويهي إلى الرقي من خلال أعماله التي تركز على إبراز العناصر الرئيسية. وتعد لوحة "بدون عنوان" (حوالي الستينيات( خير مثال عن هذا الأسلوب في تلك الفترة، حيث تسود معظم اللوحة مساحات زرقاء شاسعة تقطعها بين الفينة والأخرى لمسات رائعة من تدرجات الأحمر والأصفر والأخضر، وهي تزخر بالأشكال غير المتناظرة الممتدة على سطح أحادي، مما يضفي طابعاً مستوياً على هذه التركيبة الفنية المميّزة.