Ismail Fattah

Known primarily as a sculptor, Ismail Fattah renders the inexpressible qualities of human consciousness through various forms of sculpture as well as painting. Often blurring the lines between abstraction and representation, Fattah was a student of modern Iraqi pioneer, Jewad Selim at Baghdad’s Institute of Fine Arts and later studied sculpture and ceramics in Rome. A prolific artist, Fattah is best known for designing Nusb Al-Shahid, (Monument of the Martyr) in Baghdad; a public artwork commissioned in the early 1980s to commemorate fallen soldiers of the Iran-Iraq War (1979- 1988). In this early, untitled oil on canvas work from 1964, Fattah depicts three fragmented nude female busts with one lone, nude form, floating on the muted, gray background. Nonetheless, a symbiotic harmony between these female forms and the space they share is evident, reflecting Fattah’s great understanding of the spatial relationships between his subjects, no matter how abstracted they are rendered. Fattah was a founding member of influential collective, New Vision and the Baghdad Modern Art Group, as well as professor at the Academy of Fine Arts.

يشتهر إسماعيل فتاح، والمعرف بشكل أساسي بكونه نحاتا، بأعماله الاستقصائية التي توضح السمات العصية على التفسير في الوعي الإنساني من خلال أساليب النحت المتنوعة والرسم أيضا. وكان يعمد فتاح في كثير من الأحيان إلى طمس الخطوط الفاصلة بين التجريد والتصوير. تتلمذ فتاح على يد الفنان الرائد العراقي المعاصر جواد سليم في "معهد الفنون الجميلة" في بغداد، ثم درس لاحقاً النحت والسيراميك في روما. يمتلك فتاح سجلاً حافلاً بالأعمال الفنية المميزة، وقد اشتهر بتصميم "نصب الشهيد" في بغداد؛ وهو عمل فني كُلف به في بداية الثمانينيات تخليداً لذكرى الجنود الذين سقطوا في الحرب الإيرانية العراقية (1979- 1988).

في هذه اللوحة الزيتية غير المعنونة، والتي تعتبر من أوائل أعماله وتعود إلى عام 1964، يصوّر فتاح ثلاثة تماثيل نصفية تحتوي تشققات صغيرة لنساء عاريات وشكلاً عارياً وحيداً تطفو جميعها في نسق غير محدد على خلفية اللوحة الرمادية المطوّعة. ومع ذلك، هنالك تناغم رمزي لا يمكن إنكاره بين هذه النماذج الأنثوية مقطوعة الرأس والمساحة التي تتشاركها، مما يعكس إدراك فتاح العميق للعلاقة الفراغية بين عناصر اللوحة بغض النظر عن تشكيلاتها التجريدية.

ويعدّ فتاح من الأعضاء المؤسسين لـ "جماعة الرؤية الجديدة" البارزة و"جمعية بغداد للفن الحديث"، كما عمل مدرساً في "أكاديمية الفنون الجميلة".