Abdel Kader Guermaz

A key figure in Algeria’s modern art movement, Guermaz graduated from Oran’s School of Fine Arts in 1940. During the 1950s, he moved away from figuration towards abstraction, whilst staying true to an interest in capturing scenes of daily life. Guermaz emigrated to Paris in 1961, and in that decade he primarily used white monochrome as a meditative base for his paintings. Through delicate detail, his compositions reveal a mixture of interior and exterior spaces that blur the divisions between the two. In the 1970s, Guermaz gradually began to incorporate more translucent areas of colour into his paintings. He had an initial period of success in the late 1960s and 1970s, but became less prominent following the closure of the gallery that represented him in 1981. There is now a resurgence of interest in his work as an Arab modernist.
غرماز هو شخصية رئيسية في الحركة الفنية الحديثة في الجزائر، وتخرج من مدرسة الفنون الجميلة في وهران عام 1940. وابتعد في الخمسينيات عن الفن التشخيصي متجهاً نحو التجريد، في حين بقي مخلصاً لاهتمامه في التقاط مشاهد الحياة اليومية. وهاجر غرماز إلى باريس عام 1961، واستخدم في ذلك العقد اللون الأبيض في المقام الأول كقاعدة بيضاء أحادية اللون للوحاته، بهدف تأملي. وتُظهر بنية لوحاته، من خلال بعض التفاصيل الدقيقة، خليطاً بين المساحات الداخلية والخارجية، مما يموّه الحدود الفاصلة بينهما. في التسعينيات، بدأ غرماز تدريجياً إدخال مزيد من المساحات بالألوان شبه الشفافة إلى لوحاته. وتمتع بفترة من النجاح في بداية مسيرته، في أواخر الستينيات والسبعينيات، ولكنه أصبح أقل بروزاً بعد إغلاق الغاليري التي كانت تمثله عام 1981. وتجدد مؤخراً الاهتمام بأعماله على اعتبار أنه من فناني الحداثة العرب.