Oil on wood, 75 x 47 cm, c. 1950s

Motherhood

In the painting, Motherhood, from the 1950s, Inji Efflatoun makes the viewer consider the expectant pose of a pregnant mother, who is also nursing a baby. The setting suggests a village scene in vibrant and highly expressionist brush strokes with earth-toned and stone colouring. The form of the mother dominates the composition.

Born to a Francophone family of wealthy landowners, Efflatoun emerged as an artist in 1942 at the age of 18 with a series of works exhibited in the Art et Liberté Surrealist exhibition in Cairo. She studied art with leading Egyptian Surrealist Kamal El-Telmissany and was was among the most prominent women artists of her generation in the mid-20th century; that included Marguerite Nakhla, Effat Naghi, and Tahia Halim.

تحاول إنجي أفلاطون من خلال لوحة “أمومة” التي رسمتها في الخمسينيات، أن تلفت الناظر إلى الوضعية المترقبة لحامل تقوم برعاية طفل أيضاً. ويطغى شكل الأم على العمل التركيبي الذي يصوغ أجواءه مشهد قروي تسوده ضربات الفرشاة النابضة بالحياة والتعبيرية الواضحة بألوانها الترابية والحجرية.

وبزغ نجم أفلاطون- التي تنحدر من عائلة أرستقراطية ثرية ناطقة بالفرنسية- كفنانة في عام 1942 وهي لا تزال في الثامنة عشرة من عمرها عبر سلسلة من الأعمال التي عرضتها في معرض جماعة “الفن والحرية” السريالية في القاهرة. ودرست الفن على يد كمال التلمساني، أحد رواد الحركة السريالية المصرية، وكانت من أكثر الفنانات بروزاً في عصرها خلال فترة منتصف العشرينيات، أمثال مارغريت نخلة وعفت ناجي وتحية حليم.