Hassan Sharif

Hassan Sharif’s decidedly conceptual practice spans four decades of performance, drawing, painting, installation and sculpture. He studied at London’s Byam Shaw School of Art in the 1980s, where he developed an interest in the Fluxus movement’s avant-garde, intervention-based methodologies and the system-based explorations of British Constructivism. Returning to Dubai in 1984, Sharif continued his experiments, documenting Fluxus-inspired performances in the desert which included walking, jumping and throwing stones. Sharif’s sculptural work offers subtle commentary on consumer culture and corporate elitism, often comprising masses of banal products like flip-flops, newspapers and spoons. Through these fermented mounds of consumer detritus, Sharif expresses the sheer physical weight of mass production. A prominent figure in the development of conceptual art practices in the UAE, Sharif helped co-found The Flying House in 2007, which promotes Emirati artists. He has exhibited widely, participating in the Sharjah Biennial 12 and the 56th Venice Biennale UAE Pavilion, both in 2015. Sharjah Art Foundation hosted a major retrospective in 2017.
تمتد مسيرة حسن شريف، المتأثر بنظرية المفاهيم المطلقة، على مدى أربعة عقود بين الأداء والرسم، بالقلم أو بالألوان الزيتية، وأعمال التركيب والنحت. ودرس شريف في مدرسة بايام شو للفنون في لندن خلال فترة الثمانينيات، وبدأ هناك اهتمامه بحركة فلاكسس (الوهج المتغيّر) الطليعية، والمنهجيات القائمة على الحدث، واستكشافات البنائية البريطانية القائمة على النظم. وواصل شريف تجاربه بعد عودته إلى دبي، موثقاً عروض الأداء المستوحاة من فكر فلاكسس، التي أنجزها في الصحراء، والتي كانت تتضمن المشي والقفز ورمي الحجارة. وتنطوي أعمال شريف النحتية على نقد للثقافة الاستهلاكية ونخبوية الشركات، وتتضمن غالباً كميات كبيرة من السلع العادية مثل الشباشب والجرائد والمعالق. ومن خلال هذه الأكوام المختمرة من المخلفات الاستهلاكية، يعبر شريف عن الثقل المادي الهائل للإنتاج الصناعي الكثيف. وهو شخصية بارزة في تطور ممارسة الفن المفاهيمي في الإمارات العربية المتحدة. وشارك شريف في تأسيس "البيت الطائر" عام 2007، الذي يشجع الفنانين الإماراتيين. وعرض أعماله على نطاق واسع، حيث شارك في بينالي الشارقة الثاني عشر وبينالي البندقية السادس والخمسين في جناح الإمارات العربية المتحدة، كلاهما عام 2015. واستضافت "مؤسسة الشارقة للفنون" معرضاً استعادياً كبيراً له في عام 2017.